In mijn vorig artikel schreef ik over het verbeteren van de vindbaarheid van mijn website De Webteur Webdesign, en dat dit resulteert in flink meer bezoekers en opdrachten. En dus ook in flink wat meer contacten en leuke gesprekken. Bij een nieuwe opdracht probeer ik zoveel als mogelijk de klant persoonlijk te bezoeken. Het is goed om een gezicht te hebben bij de persoon, het bedrijf en/of het product. Dat werkt wederzijds prettig en geeft mij het juiste gevoel waarvoor ik aan de slag mag gaan.
Maar wat als De Webteur Webdesign stopt?
Wat mij daarbij opvalt is dat mij meer dan voorheen gevraagd wordt wat er gaat gebeuren als ik zou stoppen met mijn werk als webdesigner.
Natuurlijk een hele goede vraag, want in de praktijk gebeuren soms rare dingen. In het kort benoem ik daar enkele van die ik, meer dan eens, ben tegengekomen.
Verstoorde relatie
De relatie met de webdesigner is verstoord en de webmaster of de persoon die het altijd deed, geeft geen gehoor meer op verzoeken om de website aan te passen, “Doe het maar lekker zelf!”. Heel vervelend als dan ook het noodzakelijke onderhoud niet meer gebeurt en dat wel de facturen blijven binnenkomen.
Die handige kennis heeft er geen zin meer in
Ooit de website laten maken door een handige kennis, vriend of familielid die het bouwen van een website wel leuk vond om te doen en je zo af en toe verder hielp bij het aanpassen van de website. Maar, de motivatie daarvoor verslapt en de website draaide wel door. Totdat blijkt dat die website door bijvoorbeeld gebrek aan noodzakelijk onderhoud, niet meer werkt. Er zijn geen inloggegevens bekend en alleen de naam van de provider is nog te achterhalen vanwege de jaarlijkse factuur.
Kosten lopen de pan uit
Ooit in een systeem of aanbieding gestapt waarbij zelf in een handomdraai een leuke website in elkaar is gezet en waarbij de kosten uitzonderlijk laag waren. Maar inmiddels lopen die kosten ieder jaar verder op omdat de aanbieding stopte en er ineens voor meer diensten betaald moet worden. Of het bedrijf is gegroeid en er zijn meer functies nodig op de website. De tijd daarvoor ontbreekt om dat zelf te doen, en de kosten daarvoor zijn ook behoorlijk. Dat is het verdienmodel van goedkope onlinewebsites. Want goedkoop is vaak duurkoop. Dan blijkt dat een persoonlijke relatie met een webdesigner een stuk prettiger werkt en uiteindelijk ook minder kost.
Zomaar een paar verhalen
Dit zijn zomaar een paar verhalen die ik ben tegengekomen. Wanneer je een dergelijke ervaring hebt of wanneer je zekerheid wilt hebben, dan vraag je natuurlijk aan mij wat er gebeurt als ik zou stoppen.
De website is van de klant
Als je een nieuwe website laat maken dan betaal je daarvoor. En als je ergens wat voor betaalt, wordt het ook je eigendom of krijg je er een dienst voor terug. Als ik een website aflever, dan krijgt de klant een volledig overzicht van alle gegevens. In dat overzicht staan:
- Inloggegevens van DirectAdmin
Dit is het administratiegedeelte van de website dat bij het hostingpakket hoort. - Inloggegevens van de website
Hiermee krijgt de klant toegang tot de backend (achterzijde) van de website om deze aan te kunnen passen. - Administratierechten
Een aparte inlog met alle rechten om het volledige beheer te krijgen over de website. - Domein(en) op naam
De naam van het domein (de url) wordt op naam van de klant gezet.
Zou er een situatie ontstaan waarbij het contact tussen mij en de klant is verbroken, dan heeft de klant alle gegevens bij de hand om een andere webdesigner in de hand te nemen.
De klant is koning
Voor mij is het transparant werken en het geven van een optimale service heel belangrijk in de relaties met mijn klanten. Maakt een klant om welke redenen dan ook een andere keuze, dan is dat voor mij wel jammer, maar zal ik daarin altijd meewerken. Het komt wel eens voor, Maar tot nu toe is dat omdat een klant is gestopt met werken of is opgegaan in een groter bedrijf met eigen ICT-diensten.